Lilla julafton

I går hade vi lilla julafton hemma med julmat och några paket till barnen. Det var farmor, farfar och Darkos bror med familj som skulle komma. Vi skulle träffas klockan två hemma hos oss, en liten knytisvariant där alla bidrar med något. Fem i två ringde hans bror och berättade att magsjukan troligen hittat hem till dem. Fy vad tråkigt!! Detta måste vara den sämsta tidpunkten på året att drabbas av något sådant när man planerat så mycket kring julen. Vi hoppas för deras skull att det går över snabbt och att ingen mer smittas så de åtminstone kan fira julafton som planerat med andra delar av släkten. Tur i oturen var förstås att de inte hann hit innan det hände.

Vi kollade in i kylen och plockade fram några grejer extra och sedan åt vi. Det var kul att se Natalie titta igenom utbudet och peka på det mesta: jag vill ha sånt och sånt och sånt och sånt...! Duktig tjej, hon åt jättebra. Jag åt mig alltid för mätt på julbord förr men de senaste åren har jag äntligen lärt mig. Jag vill smaka på det mesta och då får jag ta väldigt lite av varje. En enkel ekvation egentligen men det är inte alltid så enkelt när man står där och botaniserar bland faten. :))

Jag hade inte hunnit ta fram kameran innan de började gräva under granen efter paket så fotot blev väldigt arrangerat, ha ha. Hugo tänker väldigt på hur han ska se ut när man fotar om han är medveten om fotandet... :)

En till som låter sig fotas, får man öppna någon gång då eller??

Tänk att barn alltid rycker bort snöret oavsett om det är i vägen eller inte, det ska liksom av paketet och det är alltid steg ett i själva öppnandet. :)



Han drog igång direkt, 1000 bitars. Efter en stund ville han ha hjälp så jag satt med honom och hjälpte till att börja sortera i olika högar så det blir lättare att hitta. Ramen runt är nästan klar nu. 

Natalie hämtade ut hela docksamligen bestående av Bratz och Barbie plus deras bil och drog igång. Hon älskar att leka med dem men det är tyvärr svårt för henne att byta kläder, skor och smycken helt själv eftersom det gör ont i fingrarna att dra i och trycka på de små grejerna. Hon älskar dem ändå.
Något annat som hon allt oftare ber om hjälp med är DVD-fodralen. Känn på ett fodral precis på mitten på långsidan där man ska öppna, kanterna är skitvassa och de flesta fodral klickar ihop rätt hårt. Nästa hinder är att få loss själva skivan, det går inte alltid så bra det heller. Kan inte någon uppfinna ett fodral som är lättare för alla som har ont i hud och/eller leder eller har svårt att öppna av andra anledningar?

Kommentarer

Anonym sa…
Hej!

God Jul på er!

Har du prövat med en mjuk CD bok för hennes filmer? Jag vet att det är roligare att ha de i sina orginal fodral; men en mjuk CD bok kanske vore snällare mot fingrarna?
Bettan sa…
Tänkte också på en cd-pärm. Det finns ju en massa olika att välja mellan, och med många olika sorts lås/öppnings anordningar :)
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)