Tänderna

Hur har din vecka varit? Min har varit helt galen... På jobbet har vi det snurrigt efter stormen för en vecka sedan, chefen sa att det var den längsta han kunde minnas. Darko är i Barcelona och Natalie har fått ett gäng sjukhusbesök på samma vecka... Jag får berätta lite i taget! I onsdags morse var hon hos tandläkaren och tandhygienisten. Detta är på Östra sjukhuset så vi slipper från och med nu kånka tvärs över stan till Sahlgrenska och Mun-H-Center eftersom Nattas tandläkare jobbar 100% på Östra nu. Det blev en rockad mellan Tandläkare och Hudläkare kan man säga för Hud är ju på Sahlgrenska numera. 

Det var första gången vi träffade en tandhygienist för att se om vi kan göra något för att förbättra munhälsan. Den här tjejen jobbar mycket med cancerpatienter som har extremt sköra slemhinnor så hon känns som rätt person att komma med nya idéer kring Natalies mun.

Denna är provkörd! Framtänderna putsades försiktigt för att försöka jobba bort lite plack.

Stor tandborste som var kul att busa med!
Jag fick tips på produkter som lägger sig som en skyddande hinna i munnen, de kan man använda innan tandborstning men också under dagen för att skydda. Hon ville att vi ska köra minst 3ggr per dag för att se om det kan minska problemen i munnen, Natalie har ju alltid blåsor och sår i munnen.

Sen ville hon köra en intensiv period av besök med rengöring under några veckor så i januari blir det inte mindre än 4 besök på ett par veckor. Målet är att få bort all plack och se om tandköttet då blir mindre inflammerat, det är idag väldigt rött och svullet, inte alls så där friskt ljusrosa. Hon ska ha en tandkräm med mycket fluor, kanske blir det en vuxentandkräm. Hon kommer även få börja lacka tänderna. 

Många insatser, det här kan ju bara bli bra känner jag och visst är det härligt med engagerade människor med många förslag på vad vi kan göra! :)

Jag fick också veta att man kan beställa receptbelagt via nätet. Jag är kanske sist i Sverige med att fatta det?!?! Det är enormt trist att stå i kö på apoteket och vi köper ju en del på recept så jag tänker helt klart testa detta. Kollade runt lite och hittade denna sida, något du rekommenderar eller? 

Kommentarer

Anonym sa…
Själv köper jag mina mediciner på apoteket.se För 29 kr skickar dom hem medicinen till närmaste postuthämtningställe.
Man kan även köpa receptfria varor där.
Hälsningar Inger

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)