Sjukhusbesöket i onsdags

På morgonen hade Natalie tid hos tandläkaren, efter det gick vi till syster Anki för att prata lite omläggningar och ta blodprov. Vi visade bland annat upp ett krånglande knä som vi precis börjat lägga om med PolyMax, hoppas det läker bättre med det förbandet. Det har varit kladdigt och ont så utgångsläget var inte toppen, hon får ju inte mindre ont när vi byter förband heller... Men vår tåliga lilla tjej får härda ut en vecka eller något liknande så kommer smärtan gå tillbaka. Hon går med stelt ben just nu och när hon ska sätta sig på golvet sätter hon benet rakt ut så hon slipper böja knät. Tapper tjej.

Hon fick Emla i armvecken och gladpack runt armarna. En timma senare var det dags att sticka. Vi började med vänster armveck och det fungerade inte alls. Sen fick vi byta till höger och det fungerade på första försöket. Det blev många tårar denna gång, hon stressar upp sig en hel del men vägrar samtidigt att titta bort.

Efteråt gick vi ner till Lekterapin, ett uppskattat inslag! Hon går rakt till hörnan med utklädningskläder varje gång. :)
Klubban fick hon vid blodprovet för att tänka på något annat, sockret tar bort udden av smärtan.

Vingarna åkte på först och sen gick hon in i lekstugan, pysslade i köket och bäddade om en docka i docksängen.

Sen drog hon på sig en fin klänning och vingarna igen. "Är du prinsessa?" frågade en ur personalen. "Nej jag är ju en älvprinsessa!" fick han till svar. "Oj då, jag har visst dålig fantasi, klart du är en älvprinsessa, det borde jag ha förstått!" 

På vägen ut gick hon in en snabbsväng i ett vitt rum med ljusslingor, musik och myshörnor.

"Mamma ta kort på mig när jag är här inne!"

Hon älskar de här ljusslingorna som skiftar färg. Kanske vore något att inreda hennes rum med?

Efter 4-5 intensiva timmar är det gott med lite fika. 

Kommentarer

Anonym sa…
Jag är född med en medfödd ämnesomsättningssjukdom, hypothyreos. Ngr ggr var år gick mamma & jag till Lkpgs universitetssjukhus för prover & läkarbesök. Nu är det en bråkdel av vad ni måste göra ned natalie, men idag, när jag är vuxen, minns jag de där besöken med värme. Mamma stod för trygghet & att få sitta med henne i cafeet medan emlan skulle verka var höjden av lyx. Inte alls så att besöken var lustfyllda & på ngt sätt roliga, men bara grejen att få göra ngt med mamma (egentid med en förälder var inte så "inne" då som det är idag) gör att jag idag kan på ngt sätt sätt sakna de där kontrollerna.
Jag är övertygad om att natalie, när hon är vuxen kommer känna det som jag :)

Många kramar Jessica I Lkpg
mizs sa…
Vilka härliga bilder på din tös & resten av familjen..!!! Jag hamnade här inne pga att jag egentligen ville kika in hos Elly och se hur det går för henne. Men bloggen existerar inte mer. Har ni någon kontakt idag, vet du hur det går för lilla Elly?? Såg ett gammalt inlägg där Natalie och Elly lekte :) Vad Natalie har vuxit :=)


Kram på er fina ni!! <3
Jenny sa…
Hej Mizs, det stämmer att Ellys mamma slutat blogga. Vi har lite kontakt över nätet men umgås inte live så jag vet inga detaljer men Elly ser ut att växa och frodas trots sin svåra sjukdom. En tuff tjej!
Kram Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)