Frukost för en energikrävande kropp!

Varje morgon och kväll dricker Natalie en flaska välling, Nutramigen LGG2 heter den och är både innehållsrik och snäll mot känsliga magar. En stund senare går det i ytterligare och en av favoriterna syns nedan:
Jag vet inte de exakta måtten för jag bara skopar upp, häller över och blandar. Gissningsvis 1dl yoghurt, 2msk grädde och halva påsen med Calshake. På Calshakekartongen står: Livsmedel för speciella medicinska ändamål. Calshake är ett energirikt kosttillägg avsett för kostbehandling av patienter som är eller löper risk att bli malnutrierade... osv. En påse Calshake i 2,4dl standardmjölk ger c:a 600kcal men jag har aldrig räknat ut exakt hur många kcal denna blandning som vi ger till Natalie innehåller. Hon får den utskriven av dietist, likaså vällingen och MiniMax som är hennes måltidsersättning då hon inte klarar av att äta vanlig mat samt som mellanmål de dagar det behövs.

Landar fint i lillmagen!

Kommentarer

Malin sa…
Jättebra att ni ger extra tillskott! Alla sår och sårläkningen tar extremt mycket energi så allt man kan få i sig är toppen!
Jenny sa…
Ja ibland blir jag förvånad över hur mycket som går i på en dag... Hon äter mycket och är ändå ett förhållandevis smalt barn. Lång å andra sidan och allt det där kan ju ändra sig åt ena eller andra hållet. Helt klart är i alla fall att det går åt mycket till Natalie!
Smakar kosttilskottet något?
Kan man som vuxen också äta/dricka det eller är det till mindre barn?
Svara gärna med en liten kommentar på min blogg. Kan missa den här annars.
Jag dricker näringsdrycker (egentligen) men dem smakar inte så värst bra.. :/
Jenny sa…
Natalie har vaniljsmak på sitt pulver men det finns flera varianter. Kolla denna länk: http://www.fresenius-kabi.se/Documents/Open%20files/SE/EN/Sipfeeds/Calshake_print.pdf
Kram Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)