Sightseeing i Rom (uppdaterad med mer text)

Overkligt, fantastisk stad! Åkte med en hop on-hop off idag och jag hoppade av vid Colosseum och Peterskyrkan. Det var två "måste se" för mig och det var magiskt. Helt magiskt.
Första stoppet för mig blev Colosseum, det kändes helt overkligt att stå där utanför!


Hur man än fotar så går det inte att fånga känslan, det var så häftigt, så där så det sved i ögonvrån.

Utsikt inifrån Colosseum.

På väg mot Peterskyrkan med turistbussen, en snabb bild...

Här var anledningen till att jag hade jeans på mig. Man måste ha täckta axlar och täckta knän om man vill gå in i Peterskyrkan, och det vill man kan jag lova - den är helt fantastisk!

Jag fotade i alla riktningar men det är oerhört svårt att visa på bild hur stor och magnifik denna kyrka är. Den tar andan ur en.

Jag bestämde mig för att klättra de 551 trappstegen upp till toppen av Peterskyrkans kupol. Det blev mer och mer trångt och vindlande ju högre man kom, notera repet man fick hålla sig i... :)

Ytterligare lite högre upp så var gången smal och lutade inåt, det är alltså inte jag som fotar snett! Mannen framför går upprätt och rakt.

Utsikt åt ena hållet...

...och utsikt åt andra hållet.

Där uppe var jag, i höjd med alla pelarna ovan den stora kupolen.

På väg ner fanns ett litet "fik" med förfriskningar, jag köpte vatten och en glass och satte mig i skuggan en stund. När jag reste mig och såg mig omkring såg jag det där stället. Det är som en egen liten hemlig uteplats med möbler och växter i krukor, det såg så mysigt ut! När jag kom ner på marken igen och stod stilla så vibrerade mina ben lite av ansträngningen. Jag hade lite träningsvärk i vaderna i 2 dagar men det var mycket lindrigare än väntat.

Kommentarer

Anonym sa…
Jenny, du måste verkligen kolla in Jonathons bar el jonathons angels, minns inte vad den heter nu, var i Rom 2003. den ligger på en sidogata uppåt från piazza Navona sett. Fråga på ngt ställe runt piazza Navona, så kommer du säkert hitta den.

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)