Infektion på ena handen

Det är lite stressigt att hinna med allt nu de sista dagarna innan jag åker. Efter jobbet idag tog jag med mig Natalie till Allum för att köpa några saker jag känner att jag behöver ha med mig. När vi kom hem blev det snabbt middag och efter det var det nattningsdags, något sent. Skit också. Såret på handen hade jag glömt att jag måste kolla. Självklart hade det blivit sämre plus att hennes pekfinger såg helt svullet ut, fler infektioner. Så i stället för att snabbt byta kläder och sen äta välling och sova så fick vi börja pyssla med handen i stället.

Det fick bli bad i kaliumpermanganat innan välling och säng.

Det var ju jätteskoj en stund, speciellt när hon fick säga godnatt till Hugo och se honom gå in på sitt rum och lägga sig. Hon skrattade lite högt och överdrivet "du lägger dig före mig!".

Men mot slutet var det gränsfall tårar, hon pallar inte att vara vaken 1,5 timma längre än vanligt. Så klart.

Det vita området precis ovan lill- och ringfinger stort som en femkrona är infekterat. Pekfingret är tjockt och konstigt, lite varmt, så det är också infekterat där under men trots att jag stack hål på ett par ställen och försökte klämma ut så kom det bara några droppar. Jag hoppas att kaliumpermanganatbadet drar ur skiten. Efter det smorde jag med en receptfri bakteriedödande salva och sen zinksalva uppepå det. Är det inte bättre i morgon kväll påbörjar vi en kur med Altargo som smörjs på 2ggr dagligen i 5 dagar. Ska vara lika effektivt som att äta pencillin har jag hört men vi har aldrig behövt ta till den. Vi får se om det ger sig ändå också denna gång.

Kommentarer

Anonym sa…
Usch hoppas det läker fint. Får hon problem med att använda handen när den blir sämre? Hur fungerar det att använda kortisonsalva på henne? Vet att kortisonsalva gör huden tunnare. Tänkte att det kanske inte var så bra för henne. Hoppas ninklarar upp det utan pencellin.
Jenny sa…
Natalie leker oftast ganska obehindrat även när hon har sår och problem här och där. Om jag måste linda handen väldigt mycket mer än vanligt så kan hon så klart inte göra allt hon vill men hon är rätt enveten så hon kör oftast på i vanlig fart...

Jag har aldrig använt kortisonsalva på henne men jag har hört att det gör huden tunnare. Jag tycker man får väga för och emot, om kortisionet tar bort klåda och infektioner i eksem och sår så är det värt att använda tycker jag - annars kan man förhoppningsvis klara sig utan. Jag använder LHP och kaliumpermanganat mot infektioner och Weleda Calendula kräm mot klåda i stället och det har räckt än så länge.

Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)