Mat och Roma-shopping

(Jag har uppdaterat sightseeinginlägget från Rom med mer text om du vill läsa.)
Jag hade tyvärr dålig täckning, både när det gällde wi-fi på hotellet och surf via min egen mobiluppkoppling, så det blev inte många inlägg och inte många tweets heller som jag tänkt. Jag får uppdatera lite vartefter här på bloggen! 

Efter min sightseeingdag på torsdagen tog jag en snabb dusch och sedan vandrade jag iväg för att hitta en restaurang i närheten som skulle ha god pizza enligt receptionisten på hotellet. Jag tänkte att pasta och pizza är de två grejer man bara måste testa i Italien! :)

En halvliter husets röda var det minsta man kunde beställa och pizzan fick bli en med mozarella och parmaskinka. Pizzan var jättegod, vinet var väl lite tunt i smaken men det var väntat. Jag ville dock inte ta in en hel flaska av något bättre, visste ju att inte ens denna karaff skulle gå ner.

Efter det beställde jag in glass och en espresso, de bjöd dessutom på någon jordgubbslikör. Som en höggravid vankade jag tillbaka till hotellet efter den monstermåltiden... ha ha!

Galet mätt!
På fredag förmiddag hade jag en lucka på några timmar innan själva kongressen drog igång, då passade jag på att shoppa lite till framför allt barnen. Jag tog metron till Colosseum och promenerade sedan några kvarter i stekande sol innan jag nådde shoppingstråket som hotellreceptionisten tipsade mig om.

Kolla in dessa killar. Det ser ut som att den övre sitter på en pinne som den nedre håller med en hand. På ett annat ställe såg jag en kille som satt "i luften", också med sin högra hand rakt ut på en pinne så det såg ut som att han höll upp sig själv med en hand bara. Längst bort till vänster skymtar Colosseum.

Il Vittoriano, gigantiskt bygge och trafiken framför var intressant. Inga trafikljus men utmärkta övergångsställen. Jag tittade på den intensiva trafiken och insåg att det är ju knappast någon som stannar och vinkar fram fotgängarna. Nej nej, det är bara att kliva ut, mitt i den galna trafiken och lita på att de inte kör över en. Och det gör de inte heller, de stannar eller bromsar åtminstone och väjer runt dig... :)
Innan jag åkte sa Darko "det är ju Rom du åker till så du får köpa med något från fotbollslaget Roma hem, kanske en keps eller vad du nu hittar". Jag sprang av en slump rätt på själva "original Roma merchendise" affären och kunde ha shoppat vad som helst och lite till! Det var svårt att välja men det blev piké och axelväska till Hugo och en piké-klänning till Natalie. Jag har inte fotat dem ännu men ska visa en annan dag. :)



Fontana di Trevi där Anita Ekberg badade i en film.
När jag gick där i shoppingstråket så vek jag in i en gränd där det stod en massa stånd med diverse saker. Jag vandrade planlöst längre in och hörde så småningom ett sorl av människor och vatten som porlade. Helt plötsligt låg Fontana di Trevi framför mig! Jag visste inte vad det var för ställe jag kommit fram till eller att det var just den fontänen från filmen men har kollat upp det efteråt. Lustigt!

Precis så är det att vandra runt i Rom. VART du än vänder dig så hittar du historiska platser. Jag såg att de håller på att bygga en tredje linje i tunnelbanenätet. Jag hörde någon berätta att det är svårt för vart de än gräver så hittar de antika lämningar... Cool stad som sagt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)