Eksemtips någon?

Idag slapp lillfia undan hårtvätten för att slippa blöta ner och byta ut Mepilex Liten på kinden. Förra helgen var det armen som var nyskadad och den sved under badet, ville bespara henne det på kinden idag. Proceduren var som vanligt: dax för bad - neeej, ta av alla bandage - neej, inte armbågen, inte handen, inte.... sen lyfte jag i henne i badet, ensam i badkaret från första stund för första gången! Det gick jättebra, hon hade skoj med alla leksaker och plaskade så det skvätte en hel massa. På axeln syns ett sår som jag inte vet när det uppkom, kanske igår när hon slog upp kinden.


Såhär ser hennes högra armbåge ut. Det ljust röda mitt på armbågen är känslig hud som varit trasig många gånger och men det mesta av de andra röda områdena är eksem, riktigt seglivade jobbiga eksem. Någon som har nåt bra tips på att mota de svåraste eksemen med? Jag har kört sporadiskt med mildison samt mjukgörande. Nu funderar jag på att plocka av och smörja 2ggr per dag med mildison en vecka i sträck, sen en vecka med 1ggr per dag och sen mer utspritt.


Är det någon som vet ifall bad hjälper till nåt särskilt? Ska det i så fall vara salt i eller vad är bäst?



På vänster foten fanns en ny blåsa på mittentån, på högerfoten såg stortån lite röd ut men ingen blåsa iaf.


Händerna är ganska hela just nu, sticker nån liten blåsa var och varenda dag men inga stora på några dagar. Höger tumme är dock besvärlig med den lösa nageln. Tumspetsen är svullen och öm igen och jag önskar att jag kunde få loss nageln för jag tror att problemen skulle försvinna då.



Natta är så van att bli fotad och få sina sår fotade så hon är med på noterna direkt när jag tar fram kameran. Håller fram armbågar och händer så som hon tror jag vill ha dem och här fick jag tummen upp! Sötfia, alltid lika go och glad!


Ikväll hade EB föreningen styrelsemöte så jag har hållit mig vaken längre än normalt för en söndag. Nu är jag både trött och har en "fantastisk" huvudvärk så det finns bara en sak att göra: sova! Natti-natti och tack snälla för att du läser och stöttar!

Kommentarer

Anonym sa…
Nu har jag inte någon erfarenhet i eksem hos de med eb. Men jag tänkte ändå att jag kunde dela med mig om mina erfarenheter inom eksem. Kanske är det något ni kan ha nytta av. Kanske inte. Men jag är uppvuxen med "svårare" eksam (väldigt lätt om man jämför besvären med eb förstås). Och har ganska bra koll på salvdjungeln, eller vad jag tycker funkar.

Det jag kan säga är att visst, det är inte bra att använda kortison. Men läkare har alltid sagt till mig att ska jag göra det kan jag lika gärna göra det ordentligt. När eksemet blir illa ska jag kickstarta med kortisonkräm två gånger om dagen i en vecka. Precis som du skrivit. Att det är ganska meningslöst att använda det "dåochdå". Utan istället att intensivköra en tid och sedan helt undvika den till nästa gång det blir "Illa".

Sedan har jag alltid blivit tillsagd att alltid använda feta krämer. Inte salvor. Den absolut oslagbara i kategorin enligt mig heter Locobase.

Det finns även en vid namn Karbasal som jag tycker är bra. Men den svider ganska mkt. Och hon behöver nog inte mer smärta er lilla tjej. Locobase är "svidfri" enligt mig.

Nått annat som är bra är faktiskt sådana feta krämer som man använder på bebisrumpor mot blöjeksem och "röd stjärt". De är effektiva på andra ställen med. Typ Bepanthen. Det är dock en salva.

Ja, det var nog de tips jag hade.
Louise
Søskenmamma sa…
Hei .. mamma med 2 barn som har atopisk eksem og jeg får virkelig vondt i magen når jeg ser disse bildene. Dette ser ikke noe godt ut og kan forstå din frustrasjon.

Det er første gang jeg er på besøk i din blogg og vet ikke hvor mye dere kjenner din om eksem behandlin og hvlken oppfølging dere har av lege.

Om dere ikke har vært hos lege anbefaler jeg dette for dette eksemet ser ut til å være hissig.

Bad: Anbefaler grønnsåpe bad, ikke såpe. (Evt. KP bad du får kjøpt på apotek - lilla bad som deper bakterier på samme måte som grønnsåpe )

Omslag: Alsol oppløsning fra Aco er dere svenske heldig å få kjøpt til en billig penge på apoteket uten resept. Væt kompresser og legg rundt hender og ben.

Tubifast bandasjer:
Hele bandasjer som er flotte å bruke om natten som lindrer og forhindrer kløe.

Du kan lese mer om vår eksemhverdag på http://www.sosken.blogspot.com

Legger deg til siden min - slik at jeg kan følge deres behandling.

Håper dere en god behandlingsplan.
God bedring.
Søskenmamma sa…
Hei igjen.. da har jeg lest mer på deres side og googlet litt og lært masse om deres sykdom EB.

Kan ikke annet enn å gi dere masse støtte - og få eksem oppå alt det innebærer med EB er utrolig trist.

Takk for en flott side som sikkert er til stor hjelp for mange.
Klem
Anonym sa…
Har inga bra tips men jag skickar en styrkekram från oss! Du gör ett hästjobb Jenny! Kram Märith
Jenny sa…
Louice: Tack för tipsen! Locobase har vi på recept med 2% Karbamid i, jag gillar den också. Jag ska testa att köra milt kortison så som jag sa så får vi se om det ger sig.

Soskenmamma:Tack för stöttning och tips! Kaliumpermanganat har jag hemma, det får jag också testa.

Hälsningar Jenny
Unknown sa…
Ludvig och Lisa hade mycket eksem som små (mjölkproteinallergiker) och jag badade dem när det var jobbiga, såriga eksem i saltvatten. Tror jag hade i ett halvkilo salt i badkaret (längesen nu, minnet kort) och utan att tvätta med tvål o annat. Sen, som det står i kommentaren ovan, rejäla doser kortison under kort tid. Och Locobase eller Miniderm, den senare är ju enklare (tunnare) att smörja ut.
Anonym sa…
Har inga råd, bara de varmaste kramar till fina ungen som har blivit så stor.
Kramar till dig och resten av familjen också.
Lotta Th
Emelie sa…
Hon ser väldigt fin ut i huden=)!! Bravo!!
Connie Iren sa…
Hei, jeg er en voksen jente med veldig hissig atopisk eksem, og har egentlig ingen erfaring med EB, men vil bare si dette; hva som funker av eksembehandling er jo veldig, veldig individuelt. For meg selv kan hva som virker, variere over tid. - Jeg blir jo immun mot enkelte kortisonkremer og medisiner hvis jeg bruker de over lengre tid, og må da bytte behandlingsmetode. Men jeg vil iallfall anbefale kaliumpermanganatbad på det sterkeste, og har dere prøvd lysbehandling ved et sykehus? Det har de på hudavdelinger.

Disse blemmene og utslettet ser virkelig vondt ut.. Ønsker dere lykke til med å finne ut hvilken behandlingsmetode som virker for jenta deres, og håper at hun blir kvitt dette etterthvert!

Sender masse varme tanker og klemmer :)

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)