Små sår

Vi kan konstatera att det är skillnad på att vara ute och leka med tjocka tröjan och overall mot att gå ut i tunnare vårlika kläder. Det har blivit många småsår den senaste veckan, hon tycks slå i överallt. Ibland blir det de stora såren som blåsa över hela knät eller avskalad hud på nåt större område. Men oftast blir det småsår lite var stans.

Det är lätt att tänka att det är ju bra, de är ju inte så besvärligt att få dem att läka. Men så är det inte med EB, varje sår kräver noggrann övervakning och skyddande material för att det inte ska börja växa i stället för att läka. Det har hänt ett antal gånger att hon fått ett litet skrapsår någon stans på kroppen, med en yta på mindre än en halv centimeter i diameter, som jag försökt lämna öppet så det ska läka fortare. Men det som händer är att det fastnar i kläderna och växer plus att det är smärtsamt att få loss kläderna ur såret även om man blöter upp det.

Alltså är det bara att ta fram ett nytt ark med Mepilex Lite och klippa ut det i lämplig storlek och sätta det över såret och där får det sitta i minst en vecka, oftast längre. Idag har jag dock testat utan igen... på ena skinkan. Jag tänkte att blöjan har en annan yta än hennes Tubifast-kläder och kanske fungerar det. Vi får se!

Imorse klockan halv fem hojtade Natalie intensivt och gav inte upp. Hon fick komma in i vår säng och där skulle hon ligga så nära det bara gick, på min arm och med den runt sig plus min kind mot pannan och täcket på. Flyttade jag mig en centimeter så sa hon till direkt "mamma kom". Jag undrar vad hon hade drömt? Nåt läskigt måste det ha varit. Jag lyckades somna om strax innan klockan ringde så det har varit en trött dag idag.

Ikväll klickade vi iväg våra deklarationer, inte utan lite huvudbry. Vi sålde och köpte nytt 2009 men flyttade in 2010 vilket ledde till en "bugg" att de ville ha det redovisat i år igen. Det gick dock bra att ta bort den fina lilla blanketten K5 så vi slapp göra om alla uträkningar, piu!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)