Förbandsfunderingar

Tänk på att nedan är med utgångspunkt från hur Natalies sår och hud beter sig. Det kan variera kraftigt vad som fungerar bra eller dåligt från person till person, även om man har samma diagnos!

När man jobbar med EB-sår så funderar man väldigt mycket över hur mycket det går att påverka blåsbildning, sårläkning, eksem med mera. Jag tänkte att det bästa sättet att försöka ta reda på detta måste vara att byta omläggningsmetod helt i några månader och se vad som händer, så det har jag gjort under hösten.

I flera månader har Natalie i stället för Mepilex fått PolyMem på armbågarna. Jag har inte bytt ut några mjukgörande salvor men tillsammans med Mepilex använder jag alltid en massa zinksalva när såret är öppet, det har jag inte använt tillsammans med PolyMem eftersom det förbandet har verksamma ämnen som aktiveras av såret.

Såren går upp ungefär lika ofta så där är det ingen skillnad. Det är verkligen jättesvårt att säga om såren läker fortare när man alltid använder det ena eller det andra förbandet så det låter jag vara osagt. Jag brukar annars ta till PolyMem om jag har ett kladdigt sår som inte vill läka och efter några dagar brukar kladdet vara borta och såret ser rent ut.

Hennes eksem minskade inte, de höll sig på samma nivå som tidigare förutom att de flyttade på sig lite. Med Mepilex satt de i kanten runt såret där Mepilexen täckte hennes oskadade hud, med PolyMem flyttade de lite längre ner på armen på den oskadade huden. När jag använder Mepilex klipper jag förbandet så det täcker såret ordentligt men ändå är så litet som möjligt. När jag klipper PolyMem kom jag efter rådgivning fram till att förbandet behöver vara större och då täcker det större yta frisk hud. Om man tittar på bilden ovan så ser man eksemen till vänster, det svagt rödfnasiga området.

Summerar man detta så kommer jag fram till att jag använder det som känns bäst för stunden och byter när jag tycker det behövs. Komfort är också viktigt och det kan påverkas både av känslan av förbandet mot kroppen och av mängden kliande eksem. Jag tycker också att det spelar stor roll vart på kroppen såret sitter. Är det mitt över en rörlig led så kan det vara svåromlagt på grund av det, är det mitt på ryggen eller bröstet så kan det vara svåromlagt på grund av det. Alla sår har sin utmaning så att säga.

Det som jag däremot tycker hjälper mot eksemen och klåda är Weleda Calendula moisturising cream. När jag använder den regelbundet så minskar både eksemområdena och problemen med klådan! Det får bli dagens tips även om jag säkerligen tipsat om den förut.... =)

Kommentarer

Elin sa…
Hej! Hittade hit från Magdalena Graafs blogg! Lider så med er! Stackars lila tös... Kram Elin
Jenny sa…
Hej Elin och välkommen hit!
Jenny
J sa…
Hon är så fin tösen! Hoppas på en utveckling inom sårvård så hennes dagar blir lättare med tiden! Nu har jag inte kollat upp vad meplex och det andra förbandet är för något men på brännskade avdelningar så använder man ju förband med silver i. Har ni fått provat något sådant förband? Vad jag läst mig fram till så ska silver vara bakteierdödande och det kanske kan hjälpa till något! Ha en God Jul! Kram Jenny
Jenny sa…
Hej Jenny,
Jag känner till föband med Silver, bland andra Mepilex Ag finns på marknaden. Jag har aldrig testat dem på Natalie då hennes hudläkare inte tror att det behövs till Natalie. Jag har faktiskt aldrig gett mig på att djupkolla dessa silverförband så jag vet inte vilka bakterier de är bra mot.
Mvh
Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)