Fullspäckad vecka på G

Dagen har sprungit förbi snabbt idag trots att vi inte hade så himla mycket på agendan. Vi började med en riktig hotellfrukost (dvs mycket att välja på och alla tar det de är sugna på). Darko körde Hugo till innebandyträning och jag tog med Natalie för att handla lite. Några ljusstakar och stjärnor kom på plats också, vi börjar en vecka tidigare i år!

Jag knäppte några snabba bilder när Natalie tog sig tid att sitta hos pappa en stund, denna blev bäst! Darko sticker till Stockholm tidigt i morgon bitti så barnen och jag blir själva till tisdag kväll. De är rätt vana vid det men kan ändå få en trumpen uppsyn när vi berättar att han inte är med och nattar dem i morgon, framför allt Natalie. Jag har maträtterna uttänkta, en är bara att värma så det ska gå smidigt för mig när jag är själv. Jag jobbar till fyra båda dagarna så det finns inte så mycket tid att spela på. Först ska jag köra hem i köerna, sen hämta barnen på varsit ställe och sen hem. Klockan är minst fem när vi kommer innanför dörren.

Resten nedan handlar om vägtullar och skatt så du kan sluta läsa om du inte är intresserad av sånt! ;)

Apropå att ta sig till och från jobbet så kollade jag in ett utskick som Västtrafik gjorde kring satsningen inför 2013. Vi ska ju få vägtullar i Göteborg från 1 januari. Eller få och få, de tvingar på oss dem och det känns inte alls bra om du frågar mig. Om jag skulle åka kommunalt så tar snabbaste resvägen från Partille till en bit ifrån mitt jobb omkring 40 minuter med en buss utan byten. Då måste jag först köra upp barnen till förskola och skola och sen köra hem bilen igen och promenera till bussen. Bussen går 07.07 så lämna på dagis vid halv sju då... När Gul express sen kommer fram till andra sidan Älvsborgsbron typ så är jag ändå en bit ifrån jobbet och kan då antingen ta en rejäl promenad eller invänta en buss och komma till jobbet framåt 08:20. 

Detta skulle alltså innebära 45 minuter längre förskoletid för Natalie bara på morgonen och då kommer jag ändå försent till jobbet. Sen har vi säkert samma visa på vägen hem (jag brydde mig inte om att kolla faktiskt, det känns meningslöst). Bort med bilarna och sätt ungarna i dagis och fritids längre i stället, det blir ju bra?!?!?! Om det funnits en ringled så man kan köra runt centrum så hade jag köpt detta men det finns det inte i den här stan. Hur du än kör så kostar det pengar. Det kostar till och med pengar för den som passerar Göteborg på motorvägen! Sen ska detta finansiera det västsvenska paketet. Vad gör de med våra skattepengar om det inte finns tillräckligt för att bygga ut vägnätet i takt med att befolkningen ökar? Det undrar jag.

Kommentarer

Unknown sa…
Åh, dessa #&@*# vägtullar!! Vi kommer ligga på maxbeloppet varje dag, både jag och Labbe. För att lämna barnen måste jag passera en vägtull vilken jag måste passera igen på väg till jobbet och sedan samma visa på väg för att hämta barnen och sedan hem. Labbes körningar ska vi inte tala om... Och detta med att åka komnunalt? Det skulle ta mig nästan två timmar, enkel resa, för att ta mig till jobbet.

Vi håller på och samlar underskrifter för att få till en folkomröstning, så vi kan få bort skiten till 2014. Har ni skrivit på en sådan? Annars får vi lösa det när vi träffas!

Kram
Fummlan sa…
Och det är på grund av dessa tullar som jag fått jobb :-S
Fummlan sa…
Men om ni passerar fler inom 60 minuter betalar man iaf bara för den dyraste, en klen tröst kanske men så är det inte i Stockholm där betalar de gör alla passager och högre belopp.
Jenny sa…
Vi kommer också ligga på maxbelopp både till och från jobbet, det gör nästan 8000kr per person och år. Det är för jäkligt!!! Det är också för jäkligt att utländska skyltar slipper betala. Varsågod utländska lastbilschaufförer, kom och ta för er av de svenska skattebetalarnas jobb för nu kommer ni ännu billigare undan. Grrrrrrrrrrrrrr.

Vi har skrivit på listan så klart!
/Jenny
Anonym sa…
Hej! En trogen följare av din blogg :)

Bor i Sthlm och vi fick ju vägtullar för ett antal år sedan under ungefär samma protester :/.
En fundering bara... Det planeras inte något undantag för dem som har parkeringstillstånd för rörelsehindrade? Nu vet jag iofs inte om ni har rätt till ett sådant utan bara en fundering som dök upp. Lycka till med allt <3
Fummlan sa…
Bilar med parkeringstillstånd kan man berätta undantag för precis som i Stockholm. :-)
Jenny sa…
Vi har inte parkeringstillstånd för rörelsehindrade och det är nog tveksamt om Natalie någonsin kommer ha det. Vad jag har hört är det svårt att få som EB drabbad men jag vet inte om det är så, bara något jag hört.

Hälsningar
Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)