Många tankar

Goaste syskonen som kramas varje morgon, varje kväll och när de möts efter skola/dagis!
Natalie tänker mycket nu. Det kommer små kommentarer, hon analyserar. Flera gånger den senaste tiden har hon sagt "ååååh mamma, jag får bara blåsor och blåsor och blåsor helatiiiiiden" och sen tittar hon ner och ser trumpen ut. Å andra sidan kan hon helt plötsligt säga "det var ingens fel, det var en olyckshändelse" när hon skadar sig. Kanske håller hon på med samma bearbetning som vi gått igenom. Kanske kommer hon också ha ett mantra precis som jag. Det är inte mitt fel, det är sjukdomens fel.

Hon pratar också om att hon är känslig och sen kan hon fråga om den ena eller andra också är känsliga, dagiskompisar till exempel. Hon jämför och funderar. Ibland säger hon helt apropå "när Hugo var liten så fick han också blåsor" och så tittar hon uppfordrande på mig. Då får jag förklara att nej, han är inte lika känslig så han fick inte blåsor när han var mindre. Jag tror hon vet det egentligen, hon bara dubbelkollar.

När vi träffar Theo med familj så brukar Natalie och han vid något tillfälla kolla in förband, ärr och sår. Varandras alltså. Första gångerna Natalie träffade barn via EB föreningen som också hade många bandage så var hon lite storögd och förundrad. Nu vet hon att det finns fler och jag tror verkligen det hjälper. Att inte vara ensam med sin sjukdom. Att få vara en i mängden i stället för att vara den som sticker ut.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)