Första långa dagen

Så passerades månadsskiftet som kännts så långt borta och vi började med sjukdom förra veckan. Idag blev min första "långa dag" på jobbet sedan Natalie föddes. Jag har hittills jobbat 9-13 (halva dagar) men från och med nu kommer jag på tisdagar och torsdagar jobba c:a 2 timmar längre, 9-15:40. Detta är en ökning från 50% till 60% och det ska bli intressant att se hur det fungerar, både när det gäller att Natalie ska orka dagarna på förskolan och att hon ska orka en omläggning, om det krävs, på kvällen.

Jag tror att det kommer fungera bra för oss allihopa så länge Natalies sårområden och besvär inte ökar alltför mycket. Min förhoppning är att det vi lagt om på söndagen efter badet ska klara sig ända till onsdag, kanske kommer jag dock behöva lägga om händerna innan dess. Vantarna skyddar mycket så bandagen kan klara sig tre dagar men det är inte säkert. Jag måste så klart lägga om andra grejer på måndag eller tisdag om nåt sår såsar. Men jag ska inte behöva ha omläggningar varje dag om allt är läkt.

Kanske är jag optimist, vi får se. Jag brukar dock planera ganska väl när det kommer till sånt här så jag tror det är genomtänkt! Ungarna tyckte att det var toppen att få stanna längre på dagis, Hugo har sett fram emot detta kan jag lova.

Förutom omläggning av sår som det är dags att lägga om så finns det vissa saker som måste göras dagligen. Jag smörjer hennes fingrar morgon och kväll alla veckans dagar. Jag kollar också igenom kroppen, åtminstone på de ställen som är mer utsatta, varje dag. Det handlar t.ex. om att lyfta på knä, hand och armbågsbandage för att kolla att det inte finns några nya blåsor samt att kika över resten när vi byter "underställskläderna". Det är med andra ord ingen dag som är arbetsfri ur EB-synvinkel.

Kommentarer

Cattis sa…
Håller tummarna för att allt ska gå bra för er.

kramkram

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)