Nya skor till barnen

Idag var det dags för ett besök hos ortopedteknikern för att välja ut nya skor till Natalie. Fodrade vinterkängor går snart inte att ha på sig när plusgraderna stiger! Jag fick titta i två kataloger och från den ena tillverkaren (samma märke som vinterkängorna hon har nu) fanns det provexemplar att titta och känna på plus att Natalie fick prova att gå med dem. Det slutade med att vi beställde två nya par från den tidigare tillverkaren; en blå gymnastiksko och en rosa sandal med kardborreknäppning. Båda kommer kräva en viss anpassning av ortopedteknikern. Gymnastikskon har en vaddering utmed övre kanten vid fotknölarna som känns som att den skulle kunna skava. Därför kommer hon att öppna i sömmen och ta ur vadderingen så de blir mer släta på insidan. Sandalens övre kardborre var i en felaktig vinkel vilket gjorde att den tryckte mot benet plus att den var lite för kort. Den ska förlängas och sys i en annan vinkel. Det är en annorlunda värld att kliva in i, att beställa skor på det sättet. När jag såg skornas brister så tänkte jag direkt "nej, det här går ju inte, hur ska vi kunna hitta ett par skor som passar?" men då berättar ortopedteknikern hur hon kan göra om dem och jag inser att det löser sig - vilken lättnad! Efter det åkte vi och tittade på skor till Hugo som verkligen börjar säga vad han tycker om och inte när vi kollar på kläder och skor. Han fastnade för ett par Batman-skor som jag tyckte var sådär snygga men efter lite övertalning provade han ett par andra som var skitsnygga. Han provsprang och provgick och fick komma med kommentarer på hur de satt. Faktum är att Batman-skorna satt mycket bättre än de andra, det kunde jag se också, så det fick bli dom. Själv har jag ställt undan vinterskorna och det känns härligt, ska snart hänga undan den ny favoritjackan jag haft i vinter också. Vi kan väl bestämma att nu är det vår?!

Kommentarer

Unknown sa…
Ja, det är verkligen en annorlunda värld för er! Att inte kunna gå in i vilken skoaffär som helst och köpa skor bara för att. Jag älskar att köpa skor (för många ;-) ) till barnen och gör det oftast när de inte är med.

Men vad skönt att det finns hjälp att få och att de kan anpassa efter Natalies behov!

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)