Om benmärgstransplantationer för att lindra EB

I augusti 2010 släpptes den första rapporten kring benmärgstransplantationer som utförts i Minnesota, USA. Då hade 7 barn redan genomgått behandlingen. Nu har det gått ytterligare ett år och många fler har genomgått den. Jag tror man "startar upp" ungefär ett barn per månad med Dystrofisk EB och nu har man också börjat göra det på de som har Junktional men jag vet inte riktigt hur många. Varför professor Anders Vahlqvist säger att det inte är en behandling som lyckas förstår jag inte riktigt för det är nu många barn som har en lindrigare och mindre livshotande EB efter att ha genomgått behandlingen. Men jag är inte utbildad i medicin så jag kanske ser saken på ett annat sätt? Se artikeln i Dagens medicin från förra året.

Kommentarer

Susanne sa…
Jag är sjuksköterska och utb i forskning, kan tänka mig att de tycker det är för litet underlag för att kunna dra några slutsatser, men det verkar ju ändå som fler barn har blivit bättre än tvärtom, enligt artikeln iallafalloch med tanke på prognosen för vissa typer av EB och att det inte finns ngn annan behandling är det ju värt att testa. Men det är klart risker med det och man får väga för och emot, är det värt risken osv. Det är alltid känsligare när det gäller barn, och speciellt om man ser det som en del i forskningen, finns mycket forskningsetiska dilemman där. Men det där att det inte skulle ha lyckats det förstår jag inte alls. Uppenbarligen har ju flertalet barn blivit hjälpta?!

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)