Storm ute = innemys

Tittade in på facebook en sväng och många skriver om vädret just nu, hur allvarlig blir stormen? Här hugger det i ordentligt, träden viker sig rätt bra, det hugger ordentligt i terassmarkisen och huset knakar. Jag är glad över att ha en innedag! Jag undrar hur det går för våra båtar (jag arbetar på ett rederi) som får brottas med rätt hårt väder denna helgen.

Natalie hade baddag idag och nu har hon somnat i vår soffa framför Aladdin, det är jobbigt att bada och lägga om allt... Farmor var med under hela omläggningen och när det var klart frågade hon "hur länge har jag stått här, det måste vara minst en halvtimma?". Ja det tar tid... totalt från det att jag börjar klippa till bandage och lägga fram allt material tills dess att hon har badat och fått allt omlagt igen så brukar det ta bortåt två timmar.

Idag hade vi blåsa på höger knä, öppet sår på båda armbågarna, lite blodblandad vätska i de gamla halvläkta såren på hälarna samt ny blåsa på en stortå under alla lager av lös skruttig hud. Det ser ändå rätt bra ut, inga stora öppna köttsår som inte vill läka. Foten med det nya sårområdet läker fint, hel hud på hela ytan och det ser fint ut förutom i nederkant mot trampdynan. Armbågarna får sig en omgång med en ny variant där jag kombinerar PolyMem med Mepilex. Polymemen är klippt så liten som möjligt över sårytan och kanterna är snedklippta för att skava mindre. Mepilexen utanpå har ett runt lufthål på mitten där PolyMemen sitter för att det inte ska bli för tätt.

Under dagen har Darko fått igång alla ljusstakar och vi har bara ett par stora stjärnor kvar att hänga upp, mysigt! Julgardinerna satt redan uppe... hehe... sen en tid tillbaka kan vi väl säga utan att säga för mycket..! I morse slängde jag i fyra ljus, en hög med prydnadsstenar och en klunga tomtar och svampar i adventsstaken. Barnen blev lyriska och började prata om jul, nedräkningen med ljusen, tomten, paket - det bara lyser i ögonen på dem!

Själv längtar jag efter att få provsmaka årets dunderglögg som vi tappade på flaska i förmiddags. Vi kör på GöteborgsPostens recept men efter några års erfarenhet så vågar Darko sig på att göra lite utsvävningar så det inte smakar likadant varje år. Den ska stå minst tre veckor, gärna sex. Denna gången har den nog stått 7-8 veckor skulle jag tro!

I övrigt har vi inte så många traditioner knutna till just första advent, har du?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)