Olycksdagen?

Dagen idag började med att Hugo kom in till oss strax före halv sex och klagade på att han var snorig. Ja men gå och snyt dig då och sen lägger du dig igen sa jag men då såg Hugo att det var blod som rann ur näsan. Han har varit snorig i över en vecka nu plus att han sovit alldeles för lite denna helgen så det var väl inte helt otippat att det kunde hända. Han hade blod överallt; ansiktet, händerna, armarna, benen, ena foten och sen hade det givetvis droppat på golv och sängen var allmänt nerblodad. En blodig start på dagen helt enkelt. Jag tvättade av honom och Darko torkade golv innan vi la oss i sängen en stund till. Jag tror vi somnade om korta stunder men sen var det dags att gå upp. *gäsp*

Barnen grejade i köket när jag lagade mat och Natalie ville måla. Jag lyfte upp henne lite snabbt från stolen, för snabbt så klart, så hennes häl hackade i ryggstödet eftersom hon tydligen satt så långt bak så fötterna stack ut i hålet. Hon grät och sa "inte titta foten" och då kan man gissa att nåt gått sönder. Efter maten var det dags för blöjbyte och sömn men först blev jag så klart tvungen att kolla av den där foten.

Det är himla sorgligt att se hennes häl trasig igen efter att ha kämpat så för att få den hel. Jag vet inte hur länge det tog, jag tror att hon var över året när jag fick till det de första gångerna. Nu har hälarna varit hela länge, kanske ett helt år. Nåja, jag har fått dem att läka en gång ordentligt så det ska nog lyckas igen. Men surt är det iaf.


När jag hämtade på förskolan idag så berättade hennes resurs att Natalie blivit trampad på fingrarna idag, det är första gången det händer. Och det är bara andra "större" skadan på två hela terminer så jag klagar absolut inte! Jag är tvärt om faschinerad att det gått så bra som det gjort.

De hade stuckit blåsan och lagt om på förskolan men när jag öppnade upp bandaget ikväll så var blåsan sprängfylld med vätska igen. Det är det som är det luriga med större blåsor, man måste sticka dem i kanten på många ställen runt om hela blåsområdet eller klippa sönder blåsan för att den inte ska fyllas igen.


Det måste spänna och värka en del när det är så där sprängfyllt. Det var inte kul att sticka den kan jag berätta. Hon skrek jättemycket och tårarna forsade, det gjorde jätteont. Hugo stod bredvid och sjöng bä-bä på Nattas beställning. När det var klart fick hon kramar och beröm av mig innan jag satte på mängder med zinksalva och sen ett bandage igen.

Vanten däremot gick inte så bra att få på. Hon hade väldigt ont så jag kunde inte "ta i" och dra på den hela vägen upp, den kom bara halvvägs. Efter två försök och många protester bestämde jag mig för att köra en snabb lindning av fingrarna som hon får sova med. I morgon bitti försöker jag igen efter att ha töjt ut en vante ordentligt, jag ska tvinga på vanten på något som är lite för stort för fingret så den töjs ordentligt under natten. Man kan också blöta det man vill töja och trä över nåt "för stort" så formar man om. Det funkar både på tubgaskläderna och på vanlig tubgas. Ett litet tips till er där ute som lägger om sår! :)


På tal om förskola så ringde jag till rektorn och meddelade att vi går med på att byta avdelning till hösten eftersom vi ser fördelarna med de svalare lokalerna plus att det är mycket större och lättare att röra sig utan olyckor. Vi får hoppas att det var ett bra beslut, hoppas hoppas att hon kommer trivas lika bra där!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)