Våra omläggningsmaterial i bilder

Nu för tiden blir det oftast bad på lördagar och jag har fått in snitsen så jag gör det helt själv. Förut gjorde vi det alltid tillsammans men i och med att Natalie började bada ensam i badkaret så behövs inte det längre. Jag klipper till det mesta i förväg och plockar fram allt medans vattnet fyller badkaret.

Jag formklipper det mesta för att inte få några hörn som kan skava någonstans, det har nämligen hänt att hon fått blåsor av 90-graders hörn trots att materialet är så mjukt. De som ser ut som ankor är till händerna. Den mindre änden passar in i handflatan och den större svänger ut lite mot utsidan på handleden där hon ofta får blåsor. De ovala i mitten är till för armbågarna och de runda i storlek som en femkrona placeras först på armbågens spets där huden är superkänslig, därefter den ovala utanpå. Jag lindar alltid med gasbinda först och fixerar den med ett par korta tejpar samt tubgas utanpå.


Dessa är till knäna. Först Mepilex som fixeras med gasbinda och sedan tubgas. Utanpå det fårskinn som fixeras med ytterligare en tubgas. Och ändå får hon blåsor väldigt ofta på knäna, en kroppsdel som är "omöjlig" att skydda pga de hårda smällar som knäna får utstå.



Detta lapptäcke sätter jag på fötterna. Jag har fått höra att man inte ska bygga lapptäcke utan försöka jobba i ett stycke. Jag ser dock fördelar med lapptäckevarianten, dels kan man blanda material men sen är det faktiskt också flexiblare eftersom det kan röra sig i skarvarna och därmed ger mindre tryck på de känsligaste ställena. Den formklippta Mepilexen är till tårna, de fyrkantiga Allevyn-plattorna är uppepå foten/vristen och de som syns överst är Allevyn Heel som jag klipper ner till mindre storlek eftersom de är anpassade för en vuxen fot. Allt fixeras med gasbina och utanpå det en Tubifast Garments strumpa. På övriga kroppen har hon också Tubifast Garments (tröja, leggins och vantar). Bad plus omläggning tar 1-1½ timma ungefär.



Natalie sätter upp leksaker på väggen och badkarskanten. De små djuren plus hennes badankor är sysselsättningen i badkaret.


Natalie visar stolt upp två av sina ankor som sällskapar henne i badkaret!




Detta var dagens lunch: Kallskuret med sallad, basilika och fikon som slungats i en vinegrette på olivolja, citron och kryddor. Riktigt gott! Ikväll satt vi på balkongen och åt enchiladas med guacamole och till det en av favoriterna bland rödvin: Allesverloren Tinta Barocca. Solen har gassat hela dagen och vi har njutit! Hugo var på kalas och i morgon får han besök av en kompis så jag tror han har en riktig toppenhelg.


Slutligen två länkar till dig: först ytterligare en artikel om lilla Hugo som har Junktional Herlitz och insamlingen till förmånd för EB föreningen som gjordes idag. Sen vill jag gärna tipsa om syrrans gård som precis kommit ut till försäljning, ett kanonställe utanför Örebro för den som vill ha hästgård eller liknande, upplyst ridbana, fyra boxplatser och en massa mark med bla betesmark och skog.

Hugo med mamma Hanna och pappa Magnus var också med i Expressen idag. Kanske sent att jaga ut och köpa den nu men ska du iväg så köp en tidning! :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)