Drömmer konstigt och obehagligt

Jag har börjat drömma konstigt med jämna mellanrum. Kanske gör jag det hela tiden fast jag inte kommer ihåg? Det är i alla fall drömmar om Natalie och hennes EB som är obehagliga. För någon vecka sen drömde jag t.ex. att jag hittade henne i helt vanliga kläder och helt utan bandage och tubgaskläder. Jag tänkte i drömmen att jag kanske har överbeskyddat henne, hon kanske inte behöver så mycket skydd på sig? Sen tog jag av kläderna och huden hängde som i slamsor, det var nästan inte en kvadratcentimeter som var hel och jag bara vrålade NEEEEEEJ!

I natt drömde jag att vi var någonstans som påminde om en skola med mycket barn och fröknar eller ett läger eller något liknande. Någon annan stod där och höll Natalie i handen och jag kände plötsligt att jag måste kolla hennes fotbandage nu när hon har sprungit omkring och lekt så mycket. De hade glidit isär under fötterna och stora ytor var oskyddade vilket hade gett henne stora blodfyllda blåsor under hela fötterna. Jag skrek hysteriskt och kastade grejer omkring mig och sprang därifrån gråtandes. "Jag klarar inte det här mer" vrålade jag och försökte gömma mig för de som följde efter för att få hejd på mig.

Jag är ju en ganska sansad person som inte hetsar upp mig kring hennes sjukdom. Visst tänker jag mycket men jag tycker att vi hanterar situationen bra, det funkar faktiskt helt ok. För Natalies skull hade jag önskat att hon slapp det här eländet men å andra sidan var vi rätt föräldrar för vi löser detta tillsammans. Jag släpper ganska lätt över ansvaret på någon annan, till förskolan t.ex. och det känns faktiskt enbart skönt att få göra det. Att vara förälder till ett så känsligt barn med så många risker i varje rörelse, varje kontaktyta, varje matbit som ska sväljas är påfrestande mentalt. Man är lite på spänn hela tiden och det sliter. Alltså åker jag glatt till jobbet och släpper den biten en stund.

När jag nu drömmer alla dessa "hysteriska" drömmar så undrar jag om det är mitt undermedvetna som vill skrika ut lite smärta över hopplösheten i situationen? Kanske skulle jag behöva gå ett boxpass och slå ur mig lite frustration? Vi får hoppas att jag kan få ut det i löpspåret i stället eftersom jag måste löpträna efter mitt galna beslut innan sommaren...

Kommentarer

Emelie sa…
Fy f a n, jag har också haft perioder med drömmar. Den med att hon inte hade kläderna på sig var hemsk. Jag känner din panik.

Hoppas ni har en kul helg=)!

kram
Maria sa…
Hej!
Läser din blogg nästintill dagligen men har aldrig kommenterat. Måste bara säga att jag tycker att ni är så duktiga! Jag jobbar som sjuksköterska och har lärt mig mycket om Eb tack vare att läsa bl.a. din blogg. Hoppas ni haft en skön helg! Kramar från Skåne
Jenny sa…
Hej Maria! Tack för hälsningen och jag måste säga att det gör mig extra glad att du säger att du lär dig om EB genom att läsa bloggen. Det var en av anledningarna till att jag började blogga, sprida kunskap! Hälsningar Jenny
Jenny sa…
Fy vilka hemska drömmar :( Se till att få ur dig frustrationen på nåt sätt och kanske prata med nån om rädslan. Har ni blivit erbjudna nån sån hjälp? Stor Kram
Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)