Vad gör man åt den hemska klådan egentligen?

Natta kliar sig om nätterna och idag tog även hennes resurs på förskolan upp det där med klådan. Även dagtid går hon och drar i sina knäbandage och när det är dax för blöjbyte så kliar, klagar och gnäller hon om klådan. Jag skickar med Zinkpudervätska till förskolan i morgon eftersom zinken kan både svalka och lindra klådan. Det hjälper kanske lite granna i alla fall.

Vad använder ni som har/har barn med EB? Natta får Atarax och hon får 6ml på kvällen plus 4-5ml på morgonen. Har ni någon annan sort som ni föredrar eller kombinerar ni kanske två sorter? Jag vill gärna veta!

Vi har tid hos Hud i november igen men så länge vill jag inte vänta, jag ska kontakta läkaren och kolla upp den exakta maxdosen så vi vet vad vi har att spela på. Kanske kan vi öka lite?

För övrigt är det trots trots trots hela dagarna (Emelie du är inte ensam i kriget med trotsig 2,5-åring!!)... Idag gallskrek hon för att jag vägrar bära henne några längre sträckor så jag förhandlade så att hon fick gå halva vägen. Hon börjar ju bli tung och jag vill slippa slita fram vagnen varje gång jag lämnar/hämtar Hugo på skolan, det är tillräckligt många lyft på både Natta och vagnen ändå varje dag. Det är så klart inte några långa sträckor det handlar om men hon vill helst bli buren hela tiden.

Idag kom DHL med fjärilar så nu är lagret fyllt till bredden igen - bara att beställa genom mig!

Nu ska jag sätta mig i soffan och njuta av vårt hemmabiosystem som vi köpte igår i väntan på att jouren drar igång vid 22-tiden.

Kommentarer

Emelie sa…
Tja

Theralendroppar på natten.

Testa och kombinera med tavegyl på dagarna, det kanske funkar bättre på Natta.

Hydrokortison (Mildison) Lindrar klåsa om du smörjer det på såren/huden. Tunnar inte ut huden.

KRAAAAAAAM
Mia sa…
Zink funkar absolut inte på mig... blir nästan värre... Emelies tips däremot funkar =) Tavegyl på dagarna och sömnpiller på kvällarna! Sover som en stock! Att sömnpillerna kan bli ett beroende är kanske inte det bästa men om man väger sår, klåda och sömnlösanätter - beroende mot varandra så är valet ganska självklart för mig! =)
Ni som inte har sjukdomen själv ska ju veta att klådan är tusen gånger värre än smärta....

Kram =)
Hanna sa…
Precis som Emelie så använder vi Theralendroppar på kvällen. Det verkar fungera bra på Hugo.
Jenny sa…
Och vad är Theralendroppar? Klådstillande det också eller bara sömnmedel? Tack för tipsen, kram Jenny
Iwona sa…
Klådan är ett HELVETE. Lider så med Gaston som verkligen kliar över allt och aldrig kan sova mer än ca 3 timmar innan han vaknar och kliar, ändå är de bättre nu än när han var mindre. Vi kör atarax och tavegyl men kliar de så kliar de. Kortison salvor är de ända som fungerar lite grann, tyvärr inga bra tips Jenny. Men de brukar ju gå lite i perioder. massa kramar till hela familjen

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)